lördag, december 17

Max! för män - en kortrecensionssamling

Första gången jag hörde talas om tidningen var när en polare som jobbar i mediebranschen sade att Mats Drougge skulle göra en "Slitz för analfabeter". Jag skrattade lite. Jag har svårt att tro att folk köper sånt. Det finns ju Internet, förfan. Mediebranschkompisen påpekade att vi lever i en marknadsekonomi, och med tanke på hur många konkurrenter till Slitz det finns, borde jag kanske sluta tro att män inte köper "lättklädda damer". Alla konsumenter av Moore och gänget kan faktiskt inte vara socialantropologer.

När tidningen väl var ute (såg jag på TV), tyckte jag att den skulle inhandlas och recenseras. Jag gick till Konsum. Jag hittade knappt ens Slitz och Café. Jag gick till Vivo, men de hade inte heller sånt. I båda fallen tog det ett tag att inse frånvaron av porrtidningar, då omslagen till dem och Cosmopolitan ser likadana ut. Till slut lyckades jag hitta Max! på Pressbyrån. Jag tog ner den för att kolla om det faktiskt var den nya tidningen som TVn och mediebranschkompisen talade om. Jag tänkte att det rimligtvis skulle finnas en redaktionssida med en introduktion av Mats Drougge någonstans långt fram efter reklamen. Till min förvåning var det första jag såg en reportage om ÅRETS FETSMÄLL! och en boxarbild på 1½ sida. Drougges introduktion hittade jag senare på innehållssidan. Den utlovar din dos av allt som gör planeten till en maxad plats!. Sannerligen en Slitz för analfabeter.

Då Erokai är en blogg som behandlar Forskning Kring Sexualkonsumtion ska jag endast recensera de bitarna av tidningen som kan uppfattas som konventionell porr: kvinnor som täcker för bröstvårtorna. Varje avdelning ska recenseras för sig. Häng med!

BABEWORLD!

En inhyrd layoutare från Se&Hör! har satt ihop en potpurri av paparazzibilder, inscannade omslag och ett foto av Deeta von Teese (sic!) från typ 1800-talet. Fördelen med den plottriga layouten är att eventuella spermafläckar inte syns. Det är bara en tjej som täcker för bröstvårtorna med fingertopparna, och Dita von Teese är faktiskt sexig.

Desperate Housewives!
Är det här ens porr? Det kanske är "bizarrt!" eller "sjukt!", vad vet jag. Man får tre gryniga bilder där man ser Nicolette Sheridans bröst. Hon täcker inte för bröstvårtorna.

Abi Titmuss
Den första stora attraktionen är Abi Titmuss. Jag fnissar lite åt att man ens kan heta Titmuss. Man får fyra stora bilder, och hon har vett att bara täcka för bröstvårtorna med handen på en av dem, de andra bilderna tillämpar mindre konventionella grepp. Bilderna är kryddade med citat som "jag är en ängel i rättsalen, och en hora i sängkammaren". Bra!

Blondinernas kamp!

Blond on Blond!: Natacha Peyre vs Marie Plosjö. Man får 3 bilder på Natacha som "vilt strippar på ett diskotek" och 4 bilder på Maria som kramar träd. Natascha täcker för bröstvårtorna på samma stela sätt som i exempelbilden. Marie har string. Det står lite information om dem också, så att an inte bara bestämmer vilken man tycker bäst om utifrån utseendet. Det vore ju ytligt!

Om Natacha står det bland annat att hon har en lillebror och ett litet babysyskon. En Japanexpert berättade nyligen att lolita är fett ute, och mogna kvinnor är inne. Babysyskon är alltså inte sexigt.
Det verkar också som att gurotrenden har kommit till Sverige. Varför annars skulle man se Natachas operationsärr?

"Vi hade sex tre gånger på en natt!" är ett citat av Marie som lyfts fram i rött. Jag funderade på varför just det lyftes fram. Det är ju inte imponerande med tre gånger på en natt. Menade de att det var lustigt att hon skröt om det, eftersom det inte är någonting att skryta om? Men det kräver ju att man har avancerad tvåstegshumor.
Jag försökte förklara mina funderingar för en polare. Jag hann komma till "tre gånger på en natt är inte imponerande..." innan jag blev avbruten och motsagd.

Rebeccas dröm

Omslagsflickan Rebecca Tysnes poserar här med en liten skylt där det står att hon är bioingenjörstudent. Min första tanke är "pluggade inte hon teologi sist jag såg henne?", och sedan inser jag att man kan ha koll på vad utvikningsbrudar pluggar till, eller så kan man ha ett. Observera att hon slår alla rekord i bröstvårtstäckning med fingrar genom att bara täcka för bröstvårtorna och lämna vårtgårdarna öppna.
Det finns en medföljande intervju. Ett utdrag.

Vilken är den högsta byggnaden i Sverige?
- Inte en aning.
Hur många one-night-stands har du haft?
- Snälla flickor avslöjar aldrig sånt, det vet du väl. Men jag kan berätta att de inte har varit så många.
Få för dig, många för nunnan?
- Haha, nu hopps jag då verkligen inte att någon jämför mig med en nunna. För i så fall är jag nog ganska vild. Men ärligt talat, jag har faktiskt inte haft så många one-night-stands. Inte fler än jag kan räkna på ena handen i alla fall.
Varför är det så bra med tillfälliga sexuella möten med okända män?

Man får sju bilder på flickan. Hon har antingen BH eller gömmer sig bakom lite nättyg eller täcker för bröstvårtorna med handen.

~*~

SLUTSATS

WHO THE FUCK MASTURBATES TO THIS SHIT?!
Jag måste lära mig att acceptera att alla är olika och tänder på olika saker. Det finns uppenbarligen män som tänder på sådant här. Och säkert kvinnor, men tidningens målgrupp är väldefinierad till män genom själva titeln.
Tjejerna i brudreportagen är ställda i ungefär tre defaultposer och envisas med att inte visa brösten. Alltså, bröstvårtorna. Det finns nog ingen annan utviksdetalj som jag stör mig mer på än när modellen håller för bröstvårtorna. En känd person inom furry-Sverige bloggade för länge sedan om varför bröstvårtor anses vara så himla farliga, och kom fram till att det kanske var för att de är fula. Eftersom utvikningstjejerna inte anstränger sig det minsta för att åstadkomma ett ansiktsuttryck som skriker "kom och knulla mig!", kan man inte ens tolka bröstpillandet som att de smeker sig själva, vilket annars hade kanske varit sexigt. Nu ser det mer ut som "de kunde inte betala mig för de här sista kvadratcentimetrarna!". Osexigt.
Det som räddar tidningen är det där BABEWORLD-reportaget, för att där lyckas de publicera bilder med bra modeller och fotografer. Säg vad man vill om Pam, men kvinnan har attityd. Och brudarna ser faktiskt aningen mer avslappnade ut på paparazzibilder.
Max! för män kommer inte att förändra herrtidningsvärlden, men vinner faktiskt sexx0rzpoäng på att vara en herrversion av Se&Hör!. Å andra sidan är det precis lika mycket naket som i vanliga Se&Hör!, så du behöver inte avsluta din prenumeration.
I nästa nummer utlovas Susan Holmes i piratbikini.