lördag, januari 7

Ivan - Ny grabbtidning / alltid med DVD, kamrat!

Jag ser "EN NY GRABBTIDNING" skrivet med apastora och -röda bokstäver. Jag tänker "ett fall för Erokai!". Jag ser priset. 80 spänn för Erokai. Nä.
Några dagar senare tänker jag köpa ett nytt nummer av Max!, men det finns visst inte ute än. Jag tittar på den nya tidningen igen. Okay, 80 spänn, men DVDn lovar att lördagskvällen är räddad. Det är lördag. Jag har ostbågar hemma. Avgjort.


Plasten är på och förväntningarna är blandade. Å ena sidan verkar Ivan vara snyggt layoutad. Å andra sidan verkar den vara sådär opretentiöst grabbig. Blaskan marknadsför sig själv som grabbtidning för sjutton, försöker man ha stil döper man tidningen till modemagasin eller nåt annat bögigt. Vi återkommer till det senare.



Plasten åker av. Vad i... Layouten är mycket riktigt snygg, tjejerna är vackert fotograferade men påklädda och redaktionen lider (?) av russofili. Bläddrar man förbi de delarna av tidningen som inte är uttalade brudreportage ser man väldigt få kvinnor, men misstänksamt mycket Darin och redaktionens bildsköne favorit-PRAO Fredrik Söder. En grabbtidning som i om grabbar, snarare än för grabbar? Misstankarna stärks när jag upptäcker att över hälften av inslagen på DVDn som kompletterar artiklarna har Fredrik i huvudrollen. Fredrik trashar en Toyota, Fredrik blir utklädd efter olika årtionden och försöker ragga på tjejerna tidsenligt, Fredrik vaxar pungen... I det sistnämnda inslaget är han stundtals bara iklädd en svart T-shirt som varken täcker fram eller bakoch blir fasttejpad vid en stol för att genomgå några rent sadomasochistiska procedurer med sin chef. Det skulle kunna vara Jackassgrabbighet, men det är för fräscht, killen är för snygg, klippen på Fredrik när han slänger huvudet bakåt och skriker av smärta är för laddade för att det inte ska kännas som en framsaboterad queerläcka.


Men tillbaka till det som man skulle kunna anta är porrdelen av Ivan. En bikinibild på Alsou känns mer som den russofila redaktionens present till sig själv, än någonting som den grabbige läsaren ska spruta ned. Hur annars kan man förklara att de inte nämner att hennes första video var inspirerad av Nabokovs Lolita ? (Det kan man i och för sig inte förklara nu heller, en russofil borde tagit chansen att namedroppa Nabokov) På nästa uppslag kommer ett reportage om hur Fredrik får prova på att boxas.

50 sidor in i tidningen hittar man omslagsflickan Cherie Hampton, 8 sidor bilder och intervju. Cherie är dansös och intervjun handlar till största delen om, hör och häpna, dans. Ingenstans står det hur många gånger hon har hat sex på en natt. Texten är skriven av en tjej, det spelar kanske in. Bilderna är relativt påklädda och fotografnissarna har verkligen ansträngt sig för att hela bilden ska se snygg ut och inte bara Cherie. De hajpar David LaChapelle i texten, det spelar kanske in.


Next out (efter ytterligare ett Fredrikreportage) är simmerskan Ebba Nyberg. Bilderna är bara snäppet mer porriga än vad bilderna i ett liknande reportage i en "vanlig" tidning skulle vara. Hon är ju simmerska, baddräkten ser bara naturlig ut i poolen och poserna är inte heller särskilt uppseendeväckande. På DVDns bakom kulisserna-reportage porrar hon sig betydligt mer. Intervjun innehåller ett par frågor om viktiga egenskaper hos en kille, men citaten som lyfts fram handlar mest om att Ebba tycker om pengar och att plaska i vatten.


Den sista pinuppan är Elin Machado, även hon dansös. Intervjun är lite mer vågad (intervjuerskan säger "knu**a"), men det mesta handlar om dans. Kläderna (om än minimala) stannar på den vältränade kroppen och många av bilderna föreställer Elin som stretchar eller gör någonting annat som dansöser gör, bilden jag har valt är klart den porrigaste och mest "objektifierande". På DVDn finnes ett dansnummer till Shake That Ass. Med undantag för en slo-mo-inzoomning på Elins dallrande skinkor i slutet, stannar kameran aldrig till på varken T eller A. Klippet fokuserar på dansen, inte kroppen. Snällare än MTV.

Bläddrar man förbi ett modereportage och en naken och hårlös Fredrik hittar man till sexfrågespalten. Frågorna i det här numret är väldigt basic (redaktionen lyfter själva fram problematiken med insändarbrev i första numret), men det intressanta är att experterna är Calle och Jenny Rehbinder från Cirkus Eros. Vem mangaillustratören är vet jag inte.

~*~

Nu har jag kanske skrämt bort er med mina beskrivningar av hur påklädda kvinnorna är. Detta till trots, eller kanske just tack vare detta, lyckas Ebba, Elin och Cherie stundtals vara jäkligt sexiga. Bilderna ser inte så sterila och stela ut som det är brukligt i grabbtidningar. Kanske är det för att tjejerna inte försöker krypa ur sitt skinn för att på varje bild visa både T och A, samtidigt som de täcker för bröstvårtorna. Kanske är det för att tjejerna är porträtterade i sin naturliga miljö, istället för ett vitt fotostudio med lite sand på golvet, och de blir inte dragna ur sina dans- och simsammanhang, vare sig i intervjuerna eller bilderna.
Men trots de sexiga flickorna är Ivan inte ett fall för Erokai. Ivan här är inte en porrtidning, varken flickorna eller Fredrik är egentligen porr. Ivan här är inte en grabbtidning, varken brud- eller flygplanskraschreportagen känns grabbiga.
Jag har funderat på om Ivan kan vara en bögtidning. Brudreportagen är bögiga, Fredrikframställningen är bögig, prylsidorna är också ganska bögiga. Jag måste nog läsa fler nummer för att bedöma om Ivan är bögig eller bara lite bicurious. Den är definitivt russofilt lagd. En tidning där de skriver Smek eller smiska upp din favoritryss! tycker hela Erokais besättning om per automatik.

10 Comments:

Blogger Carl Johan said...

dina avslutande ord inspirerade en snabb affär. fast på det stora hela ser jag fram emot ivan.

möjligtvis kan man gräva lite i AD:n Karls blogg för att röna mer om det faktiskt är en bögig tidning, eller bara bi. vad nu det är.

03:21  
Blogger Tanja Suhinina said...

Jag öppnade bloggen och tänkte "GAY". Så Ivan är nog gay. Men den känns mest sådär tonårs-söker-sin-sexualitet-förvirrad.

14:41  
Blogger Tanja Suhinina said...

Hur som helst är den inte Erokaimaterial, vilket är det enda relevanta.

17:19  
Blogger Carl Johan said...

säg inte det, låt oss inte vara alltför heteronormativa.

00:44  
Blogger Tanja Suhinina said...

Men de är ju inte _porrigt_ osäkra på sin läggning, de är _bara_ osäkra på sin läggning.

01:15  
Anonymous Anonym said...

Hej, fredrik här! Eller praon, eller jag vet inte riktigt längre vem eller vad jag är.
Om någon undrar hur det är med mig?
Om jag är gay, eller när jag ska ta steget ut ur garderoben, så har jag faktiskt inget bra svar.
Men bög, visst. Om det låter bra. Nu är jag i alla fall arbetslös, kastad åt vargarna. Mina 15 min i rampljuset blev tre minuters pungrakning i en bögtidning. Kanske inte så himla coolt..
kramiz / fredde

21:33  
Blogger Karl said...

AD:n Karl här! Eller rättare sagt - i Prag! Och inte längre AD förstås. Tack för beröm för layouten - formen gjordes under extremt kort tid. Vad gäller resten av inlägget gör jag nog bäst i att hålla käften. Kramar från mig också!!!

17:47  
Anonymous Anonym said...

Karls vän här. Kram från mig också!

15:41  
Blogger Carl Johan said...

kramkalas ftw! celebert besök = dags att reviva med lite texter alltså. kolla på Alice och ghibliporr när du är ledig nästa gång tanjis?

krammmzz...

11:50  
Anonymous Anonym said...

http://markonzo.edu Your Site Is Great!, ashley furniture price [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536072]ashley furniture price[/url], qppixnc, allegiant air verdict [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536075]allegiant air verdict[/url], taaxonc, pressure washers info [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536078]pressure washers info[/url], mefhuhf, dishnetwork blog [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536080]dishnetwork blog[/url], paverwf, adt security preview [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536076]adt security preview[/url], 61434,

16:45  

Skicka en kommentar

<< Home