onsdag, juni 7

If you ain't dirrty / You ain't here to party

Tabu [av eng. taboo, tabu, av tonga tapu, begränsad i fråga om användning, förbjuden, helig ]
Men om man googlar bilder på "tabu" får man inte upp Tonga.

Jag tänkte blogga om det här i min vanliga blogg, men sedan vandrade jag in på Anders HJs (hej, Anders, och välkommen!) internetdagbok och plötsligt mindes jag att det fanns ett ställe där min ventilering var riktigt passande. Gomorron, Erokai!

Det började med en tråd på ungdom.se som från början handlade om Det Holländska Pedofilpartiet, men det är irrelevant. Det relevanta är en kort dialog som jag citerar här.
Mario: Man skulle kunna av-mystifiera sex så färre behöver skämmas över det.
Venfort: Men vill vi av-mystifiera sex? Vill vi göra det så naturligt att det inte är spännande? Jag tycker personligen att det är en väldigt dålig idé. :/

Läsaren som har hängt med i debatten kring Ungdomar och Sexualitet eller läst feministbloggar eller har hängt med i någon sort mainstream sexualdiskussion vet att en av påståenden som de flesta verkar vara överens om är att det är dåligt att bli hjärntvättad av porr. Det är fel att ungdomar som får sin sexualundervisning av porren inte kan tänka sig ett liv utan analknull. Det är fel att män som ser på porr som eroticerar våld, eftersom våldet blir en fetisch, nödvändig för att sexet ska kännas tillfredställande. Om man alltid ser ett objekt eller ett beteende i samband med sex, blir objektet eller beteendet till slut sexigt i sig.

Läsaren som har hängt med i vår kultur i lite längre än tio minuter vet också att sex är på sätt och vis tabubelagt. Det må vara så att förbuden har luckrats upp, men det pratas fortfarande om nakenchock om någon har kort kjol på TV, det pratas fortfarande om "barnförbjudet" (underförstått: oskyldiga barn ska skyddas från hemskheterna i den stora vida världen), utvik i grabbtidningar beskrivs som "syndiga", prata sex med kompisar är fnissigt, prata sex med föräldrarna är pisamt... Det pratas om sex hela tiden, men ändå har sexueliteten behållit laddningen som någonting förbjudet.

Och det är det jag vill prata om. När någon tänder på högklackade skor eftersom porraktriser har sådana känns det som att Pavlov studsar av glädje i sin grav. Men jag har aldrig i mainstreama media sett någon ifrågasätta hur "förbjudet" upplevs som synonymt med "sexigt". När någon skriver att analsex känns lite extra skönt för att det är lite tabu är det ingen som kommer och säger att det kanske beror på att människan växte upp i en miljö där det sexiga var förbjudet, och till slut blev det förbjudna sexigt. Förbjudet, tabubelagt, styggt, dirty, naughty - ord som så ofta används för att ersätta "upphetsande", men vars användning i denna position aldrig ifrågasätts. Att tända på sånt som är förbjudet anses vara helt naturligt i en kultur där man ifrågasätter naturligheten i sådant som att tända på barn eller någon av samma kön.

Är det så att en del unga pojkar är hjärntvättade till att inte få erektion av kvinnor med könshår, men att hela samhället är hjärntvättat till att inte gå igång på sådant som man kan prata öppet om? Är det därför vi fortsätter att vid fikabordet, i tidningar, på TV, prata om hur man inte får prata om sex? Är vi rädda för att det som så mycket medieutrymme kretsar kring inte längre kommer vara skönt om någon plötsligt påpekar att vi har pratat knull hela tiden, och att kungen är illustrativt naken?

Jag har faktiskt inga svar. Jag tycker det är roligare att ställa frågor.

1 Comments:

Blogger ida said...

Hej,



jag måste bara skriva till nån som kanske kan göra nåt åt detta. jag hörde den här låten nyligen och jag tycker den är KATASTROF!!! den handlar om nån fotomodell med jättebröst m.m....den gamla vanliga klyschan, men för mig räcker det med sån här skit nu!!! SNÄLLA, kan ni inte göra nåt åt det??!!

det här bandet verkar vara nåt svensk mesigt band, cj palmer, men den här låten gjorde mej riktigt arg och ledsen. jag är inte feministiskt jätteaktiv men tycker att det är viktigt och det känns som såna här texter gör att utvecklingen för oss som tycker så går bakåt o det känns för jävligt.



vet inte om den här tjejen/modellan emma johnsson vet om att låten finns lr vad hon tycker om att bli xploatierad så här, men hon har nog inget emot det eftersom hon är del av sex/förnedringsindustrin mot kvinnor.



jag kom över texten och skriver den här:



i could use your eyes ass vacuumcleaners, you suck me right in to your arms

i could use your lips to stop the traffic, pull down heaven and some stars

i could use your golden swedish onions (lökar!! faan...) to place my drinks on whenever i like (vad i helvete!!!)

you've been bathing topless all the summer, i'll launch my rockets and spray them white (utlösning på dem...uschhhhhhhhh)



all those who don't look half as good as you do call me chauvinistic a dog and they complain

that youre a rolemodel for all the young girls, who cares i want your ass anyway (sssuuucckkkkk...:-( )



emmy i want you to be mine i wanna stay with you forever till i day, emmy and cj in the sky



you've been exposed and transposed no wonder they love you cos you look so fine

your rain deer eyes seem so sad now chill with me things will be fine...



bla bla bla bla blaaaaaaa



usch...



snälla, kan ni inte protestera mot detta på nåt sätt? trodde den här tiden var förbi...



kram ida

13:12  

Skicka en kommentar

<< Home