torsdag, juli 6

Mer efterdiskussion



Det har varit lite snack om de föregående inläggen här och fräscheten/klyschigheten i de grejerna som diksuteras/lyfts fram där. "Vi slår in öppna dörrar" sa nån och DN På Stans Åsiktsmaskin skrev det här idag:

Kär i kön

Vissa klyschor är socialt accepterade, som "vi måste ta en öl någon gång". Andra framkallar starkare irritation, till exempel "Jag tror inte på gud, men man måste ju tro på nåt". Och så finns det en tredje som tuggas om och om igen utan att någon reagerar. "Man blir inte kär i ett kön, man blir kär i en människa" är en av de värsta. Vem har någonsin blivit kär i ett kön? Bögar? Flator? Strejta? Har du hört en enda person säga "Jag föll direkt för min flickvän när jag upptäckte att hon hade dubbla x-kromosomer"? Det värsta med kär-i-kön-klychan är att man framstår som smart. I senaste QX intervjuas Amelia Adamo. "Jag tror att jag bli kär i människan, och inte i könet" säger hon och tidningen tycker att det är så begåvat att man blåser upp det som fetstilt citat

Just den där texten kan man väl tycka vad man vill om. Men en sak är viktig att pointera: Dialogen som jag skrev här var utformad som en dialog av en anledning. Dramatik med påhittade karaktärer, fiktion, ni vet. Syftet var att lufta en massa åsikter och ingångar på sexualitet, normer och samlevnad. Det fanns inte någon tanke bakom att presentera nån ny fräsch banbrytande agenda och inget av det som stod där var någon existerande persons exakta åsikter. Det var en presentation typ. Eller för att citera Tanja från ett föregående inlägg: Jag har faktiskt inga svar. Jag tycker det är roligare att ställa frågor.. Dessutom är ju just kommentaren om att vi sparkar in öppna dörrar mest en komplimang till vår läsekrets, fint, ni är upplysta, queer och öppensinnade. Ni borde få en kram.
Hemligheten är dock att vi mest skriver Erokai med era pappor och mammor i åtanke. Så visa gärna citat som Det du tänder på är ju att nån har munnen kring din kuk, inte den personens fyra sista siffror i personnummret. för typ er mormor och om hon tycker att det slår in öppna dörrar så är det bara en bra och tydlig indikation på att vi ska ta det till nästa nivå. Mer smiskporr-recensioner eller furrysnusk-special kanske?